Queera monster och monstruösa queers

Review of Johan Hilton, Monster i garderoben: En bok om Anthony Perkins och tiden som skapade Norman Bates (2015).

  • Johan Sundell

Abstract

Förhandsvisning av texten:

I Alfred Hitchcocks filmklassiker Psycho från 1960, en visuell gestaltning av författaren Robert Blochs litterära förlaga, möts perversionen och sinnessjukdomen. De binds ihop, görs till varandras konnotationer och förkroppsligas i huvudkaraktären Norman Bates, motellägaren som lever ett dubbelliv, klär ut sig till sin egen mamma och, i den ikoniska duschscenen, hugger ihjäl filmens andra huvudkaraktär, Marion Crane.

I sin reportagebok Monster i garderoben: En bok om Anthony Perkins och tiden som skapade Norman Bates tar journalisten och författaren Johan Hilton denna film som utgångspunkt för att skriva fram ett slags ”avvikelsernas ontologi”, det vill säga hur det sinnessjuka och perversa har sammantvinnats och fått utgöra varandras konnotationer inom de medicinska, juridiska och, framförallt i detta fall, psykoanalytiska diskurserna.

Nedladdningar

Nedladdningsdata är inte tillgängliga än.
Publicerad
2018-10-23
Referera så här
Sundell, J. (2018). Queera monster och monstruösa queers: Review of Johan Hilton, Monster i garderoben: En bok om Anthony Perkins och tiden som skapade Norman Bates (2015). Lambda Nordica, 21(1-2), 201-206. Hämtad från https://lambdanordica.org/index.php/lambdanordica/article/view/546