Dancing the Past in the Present Tense

Queer Afropean Presence in Oxana Chi’s Dancescapes

  • Layla Zami

Abstract

Med tanke på osynliggörandet av icke-vita personer i gängse historieskrivning är redan själva deras närvaro på scen subversivt, då den gestaltar den omfattande marginalisering de utsätts för i det hegemoniska europeiska tidsrummet. Queera, icke-vita artister kan använda sina kroppar för att nå bortom stela geohistoriska konstruktioner och simma mot den västerländska linjära temporalitetens ström. I processen att dekolonisera och queera kulturella re-presentationer, kan kroppen fungera som en brytpunkt för feministisk, postkolonial, queer- och performativitetsteorier. Genom att sammanlänka dessa multidisciplinära källor och medverkande performanceanalys, presenterar denna artikel den queera afropeiska koreografen Oxana Chis repertoar under 2000-talet, vilken bygger på så varierande tekniker som global afrikansk teater, Ausdruckstanz, balett, kung fu, raks sharqi och sufisk dans. Hennes senaste arbeten syftar att ge kraft åt icke-vita kvinnors livshistorier i den traumatiska kontexten av Förintelsen, kolonialism, samtida rasism och migration. Utifrån tesen att hennes produktion förkroppsligar och gestaltar ”en närvaro i historien, en historia i nutid” (Tinsley 2008, 195), undersöker jag tre soloföreställningar, Through Gardens, Neferet iti och I Step on Air. Utifrån frågan hur dekoloniala, queera kroppsligheter framträder/försvinner i det kulturella minnet, visar artikeln hur Oxana Chis dans fyller viktiga luckor i europeisk historieskrivning och re-presenterar det förflutna i förhållande till samtida maktförhållanden och idéer. För att utforska det jag kallar minnets dansskap, använder jag begreppet rum på tre, sammanlänkade nivåer. Jag börjar med en kort översikt över queera och dekoloniala processer i det akademiska rummet. Därefter diskuterar jag Oxana Chis queera, diasporiska narrationer och tidsrum på scenen. Slutligen visar jag hur hennes rörelser snurrande, tvärgående och hoppande förvandlar den dansande kroppen till en motståndssfär.

Nedladdningar

Nedladdningsdata är inte tillgängliga än.
Publicerad
2018-10-22
Referera så här
Zami, L. (2018). Dancing the Past in the Present Tense: Queer Afropean Presence in Oxana Chi’s Dancescapes. Lambda Nordica, 22(2-3), 125-150. Hämtad från https://lambdanordica.org/index.php/lambdanordica/article/view/517